Forside Nyheder Info Cases Support Kontakt
Datalogger >>Net Shop >>XAL Front End >>Compilere >>SAM >>

FlexTrade NetShop

Net Shop

Portalen kan ses live på denne adresse: http://www.flex-design.com/flextrade. Portalen er lavet for firmaet FlexDesign i 2003. http://www.flex-design.com

Teknisk set er løsningen lavet i C# til .Net med Microsoft SQL server som database. Betalingstransaktionerne foregår på en krypteret SSL server. Portalen kan bruges af både Internet Explorer og Netscape og kan bruges på både Windows platforme og på Macintosh. Til webdelen er desuden brugt DHTML, CSS og JavaScript.

Det er muligt at betale med Dankort, Visa, Eurocard og Mastercard og det er muligt at betale med de fleste gængse valutaer. Løsningen er desuden godkendt af PBS.

FlexDesign lever af at sælge udstillingsmiljøer til messer. Deres afdeling FlexTrade sælger messeudstyr over Internettet og udsender nyt varekatalog hvert kvartal. De har derfor brug for et password beskyttet CMS system, hvor de selv kan vedligeholde deres online materiale, ændre på priser på varer, oprette nye varer, skifte billeder for varer ud, ændre beskrivelsestekst for varer samt meget andet.

Komit udviklede derfor et CMS system, der nøje stemmer overens med FlexDesigns ønsker om overskuelighed, fleksibilitet, effektivitet og sikkerhed.

CMS opdateringsdelen bruges kun af betroet FlexTrade personale, derfor er overskuelighed og effektivitet vigtigere end f.eks. smart design. Figur 2 er et eksempel på hvordan det ser ud når man vil oprette/ændre en vare.

Design er meget vigtigt for den del af portalen, der skal ses af kunderne, da FlexDesign lever af at sælge netop design. Brugervenlighed er her også vigtigere end effektivitet, da det ikke kan antages at FlexDesigns kunder har stor teknisk erfaring med brug af EDB udstyr.

Komit har derfor lavet en løsning, der er så effektiv for kunden (brugeren af siden) som muligt uden at det går ud over brugervenligheden.

Et eksempel på dette er forsiden hvor det forneden er muligt for en kunde at søge på et varenummer ved at indtaste det i søgefeltet og gå direkte til detaljebeskrivelsen af produktet. Dette integrerer den udsendte tilbudsavis med web-portalen, da brugsmønsteret for nye kunder ofte er at de har set et produkt i tilbudsavisen med et tilhørende produktnummer, og derefter går på nettet for at købe netop dette produkt.

Kunden kan også udvælge en varegruppe, hvorved der fremkommer en liste af varer med billede, kort beskrivelse og mulighed for at se detaljer om varen, som det kan ses på figur 3.

På detaljebilledet er det muligt at indtaste antal varer af den valgte type og lægge dem i indkøbskurven. Tilbehørsknappen bruges til at vise en liste over de produkter der kan bruges som tilbehør til det valgte produkt. Dropdownlisten kan bruges til at vælge imellem forskellige størrelser, farver eller variationer af det valgte produkt.

Som det ses er der en stor fleksibilitet i valget af præsentationsmuligheder, og det er en af de store styrker ved en individuel løsning frem for at bruge en standardløsning på nettet.

På ethvert tidspunkt har kunden mulighed for at trykke på vis knappen i bunden og se hvilke varer der er lagt i kurven, se figur 4.

Her vil den samlede pris samt moms blive udregnet. Kunden kan nu vælge at bestille varerne ved at trykke på Bestil knappen. Se figur 5

Kunden taster her sine informationer ind. Validiteten af disse checkes så vidt det er muligt og kunden får ikke lov at gå videre før de krævede felter er korrekt udfyldt.

Kunden bliver derefter endnu en gang præsenteret for samlet pris, da denne kan have ændret sig hvis kunden f.eks. er bosiddende i Tyskland og derfor ikke skal betale dansk moms. Se figur 6.

Til sidst får kunden mulighed for at indtaste kortnummer, udløbsdato og CVC nummer for ekstra sikkerhed. Dette foregår på en krypteret SSL server fra Scannet, så sikkerheden er i højsædet for kunden. Komits løsning er integreret tæt sammen med Scannets betalingsmodul således at kunden opfatter det som en samlet løsning, og ikke lægger mærke til at transaktionerne foregår på forskellige servere. Se figur 7.

En email vil blive afsendt til kunden med ordrebekræftelse og en email vil blive afsendt til FlexDesign, der er formuleret, så den kan bruges til at plukke de valgte varer efter på lageret.

Portalen giver også mulighed for at lave delleveringer og vente med at trække pengene fra kundens konto til varerne fysisk er blevet afsendt. Det er her også muligt at se en statistik over hvor meget der er solgt hver måned samt i hvilke valutaer det er sket.

Endvidere er det muligt at blive skrevet op til at modtage tilbudsavisen, hvis man f.eks. er ny kunde.